søndag 13. desember 2009

Trikkens stoppested ved Frognerparken


Kirkeveien forbi Frognerparken fikk en oppgradering for ikke så lenge siden. Denne holdeplassen var en av de forbedringene. Jeg er imidlertid ikke sikker på om man har tenkt langt nok når man laget denne.



Fotgjengerovergangen

Det jeg ser som problemet er fotgjengerovergangen som også ligger der og hvordan den fungerer for bilistene. Som bildet over viser ligger selve den oppbyggede holdeplassen foran fotgjengerfeltet. Dette skaper en dårlig sikt for bilistene.



Bilistens synsvinkel
Bilistene har ikke stor sikt over kanten på holdeplassen og kan lett risikere ikke å se fotgjengere som skal krysse veien. Ikke minst er det vanskelig når det dreier seg om barn. Barn som kanskje skal til lekeplassen som ligger like ved inne i Frognerparken bak huset til høyre på det siste bildet.

Det hadde vært lett å bytte de to sidene, slik at perrongene hadde kommet etter fotgjengerfeltet, ikke foran. Da hadde ingenting hindret sikten til hverken bilister eller trikkeførere til fotgjengerne.

Det kan selvsagt hevdes at dette fører til at bilistene må senke farten for å kjøre trygt. Det skal imidlertid ikke mer enn en uoppmerksom bilist som snakker i mobiltelefon og kjører litt for fort og ett lite barn som løper litt ute av oppsynet til sine foreldre til å skape en unødvendig tragedie. Joda, denne bilisten fortjener den straffen som kommer, men det er ikke sikkert at foreldrene fortjener sorgen.


Bildene er mine egne, de er som resten av mine bildene mine på denne bloggen tilgjengelig under en CC-BY-SA-3.0 lisens.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar