mandag 14. desember 2009

Baker Jagland

For meg virker det som om Jagland er den nest mest omtalte person i norske media de siste dagene. Jeg er kritisk til mye av det Jagland har bidratt med, blant annet at han bidro til at den mest omtalte tok seg en svipptur til Oslo i forrige uke.

Den nyeste omtalen dreier seg om Jaglands skatt, eller mangel på sådan. Han burde frivillig betale skatt mener mange. Hans forklarer at han faktisk må betale selv for en sykeforsikring fordi han ikke lenger har rettigheter i det norske systemet, og heller ikke har fått noen rettigheter i det franske systemet. At han kalles som nullskatteyter er dermed missvisende. Den forsikringen burde han i det minste fått trekke fra skatten.

Det er imidlertid ikke det som får meg til å titulere ham som baker. Det er at dette er en ordning som Jagland ikke har hatt noe med å få istand. Jeg kan huske at vi var stolte over at en av våre landsmenn ble den første generalsekretær i FN. Med den stillingen visste vi at det fulgte en meget god lønn, og pensjon. Begge dele, etter det jeg kan huske, skattefrie. Ordningen er eldre enn Jagland selv, og skal den endres er det nødvendig å løse det internasjonalt.

Hvem er det så som er smeden i stykket. Jo det er det internasjonale systemet med organisasjoner som FM osv. som ikke skal komme i et avhengighetsforhold til vertsnasjonene eller de ansattes opprinnelsesnasjoner. Jeg tror smeden også i dette stykket er alt for viktig til at det kommer til å skje noe med ordningene. Men Jagland kunne vi jo ta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar