torsdag 29. oktober 2009

Jens - en dårlig leder?

Karita Bekkemellem kommer, etter det media rapporterer, med sterke karakteristikker av sin tidligere sjef. Måten hun ble vraket kan ha ledet til en lyst til hevn, og det vil jo være forståelig. Gjør det at kritikken hennes ikke er korrekt? Jeg tror ikke det.

Allerede da første statsråd måtte gå fra regjeringen Stoltenberg 2 fikk jeg en flau smak i munnen av måten det foregikk på. Jeg husker ikke lenger hvorfor, så den saken får ligge. Imidlertid har det vært flere saker.

Helen Bjørnøy kom med ett utspill om utslippsreduksjoner som fikk sterk motbør. Dette var ikke avklart i regjeringen på forhånd var en av kritikkene det ble møtt med. Det var ikke lenge etterpå at Stoltenberg selv på et Arbeiderpartimøte foreslo nesten det samme. Da var dette hans politikk, og noe han tok æren av. Bjørnøy var ikke noen sterk minister, men med en slik behandling av sin sjef ble hun jo ikke direkte styrket heller.

Bjarne Håkon Hanssen var i TV-debatt om spørsmålet om omlegging av sykelønnssystemet. Han fikk juling i den debatten av Gerd-Liv Valla, men det som egentlig etter min mening forverret det hele var at det kort tid etter debatten var klart at Stoltenberg ikke lenger stod på det standpunktet Hanssen hadde forsvart i debatten. Selv om det var riktig å snu, burde Stoltenberg ha sørget for at ikke det så ut som om han undergravet sin minister. Det så slik ut i hvert fall for meg. At Hanssen i motsetning til Bjørnøy hadde tyngde til å tåle det er uvesentlig i denne sammenheng.

Jeg har lenge ment at Stoltenberg er en dårlig leder, uten at det har hatt noe med politisk syn å gjøre. Karita Bekkemellem bekrefter det. Jens er en dårlig leder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar